Skup aut Warszawa
Rate this post

Koszty zakupu i dostępność dopłat

Ceny samochodów hybrydowych i elektrycznych w Polsce wciąż są wyższe niż aut spalinowych, jednak rosnąca konkurencja i programy dopłat stopniowo zmieniają ten trend.

Rodzaj pojazdu Średnia cena w Polsce (2025) Możliwe dopłaty
Hybrydowy (HEV/PHEV) 120 000 – 180 000 zł Brak dopłat lub niewielkie zachęty
Elektryczny (BEV) 110 000 – 200 000 zł Dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk”

Hybrydy (HEV) mają niższy próg wejścia, ale pełne elektryki (BEV) mogą korzystać z rządowych dopłat, co często sprawia, że ich ceny stają się bardziej konkurencyjne.

Koszty eksploatacji i ładowania

Jednym z głównych czynników wpływających na opłacalność samochodu są koszty użytkowania.

Koszt Hybryda Elektryk
Paliwo/energia 5-6 l/100 km 15-20 kWh/100 km
Koszt przejazdu 100 km 40-50 zł (benzyna) 10-20 zł (ładowanie domowe)
Serwis Droższy niż w spalinówkach, tańszy niż BEV Brak wymiany oleju, mniej ruchomych części – tańszy serwis

Auta hybrydowe wciąż wymagają tankowania paliwa, co przy obecnych cenach oznacza większe wydatki niż ładowanie elektryka w domu. Jednak jeśli musisz korzystać z publicznych stacji szybkiego ładowania, koszt energii może być porównywalny z tankowaniem benzyny.

Dostępność infrastruktury ładowania

Polska nadal rozwija sieć stacji ładowania, ale pod względem infrastruktury bardziej rozwinięte są klasyczne stacje paliwowe.

? Chcesz wiedzieć, jak rozwija się technologia pojazdów elektrycznych? Sprawdź nasze porównanie technologii EV.
? Porównanie technologii w samochodach elektrycznych

Hybrydy mają przewagę w podróżach międzymiastowych, ponieważ można je tankować w dowolnym miejscu, a elektryki sprawdzą się najlepiej w miastach, gdzie dostęp do ładowarek jest coraz lepszy.

Zasięg i komfort użytkowania

Hybrydy plug-in (PHEV) oferują ograniczony zasięg na samej energii elektrycznej (zwykle 50-100 km), ale mają wsparcie silnika spalinowego. Pełne elektryki mogą przejechać 300-500 km na jednym ładowaniu, ale wymagają planowania ładowania na dłuższych trasach.

Czynnik Hybryda Elektryk
Zasięg 600-900 km (HEV), 50-100 km na prądzie (PHEV) 300-500 km na jednym ładowaniu
Czas tankowania/ładowania 3-5 min (benzyna) 30-60 min (ładowarka DC), 8-10h (domowe)
Komfort jazdy Cichy tryb elektryczny w PHEV Pełna cisza, brak wibracji

Który samochód bardziej się opłaca?

Jeśli głównie poruszasz się po mieście i masz dostęp do taniego ładowania, samochód elektryczny będzie bardziej opłacalny ze względu na niskie koszty eksploatacji. Jeśli jednak często podróżujesz na długie dystanse i nie masz dostępu do własnej ładowarki, hybryda może być lepszym wyborem.

Coraz niższe ceny EV oraz rozwój infrastruktury ładowania sprawiają, że elektryki w dłuższej perspektywie staną się bardziej opłacalne niż hybrydy, zwłaszcza jeśli rządowe dopłaty utrzymają się przez kolejne lata.