Koszty zakupu i dostępność dopłat
Ceny samochodów hybrydowych i elektrycznych w Polsce wciąż są wyższe niż aut spalinowych, jednak rosnąca konkurencja i programy dopłat stopniowo zmieniają ten trend.
Rodzaj pojazdu | Średnia cena w Polsce (2025) | Możliwe dopłaty |
---|---|---|
Hybrydowy (HEV/PHEV) | 120 000 – 180 000 zł | Brak dopłat lub niewielkie zachęty |
Elektryczny (BEV) | 110 000 – 200 000 zł | Dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk” |
Hybrydy (HEV) mają niższy próg wejścia, ale pełne elektryki (BEV) mogą korzystać z rządowych dopłat, co często sprawia, że ich ceny stają się bardziej konkurencyjne.
Koszty eksploatacji i ładowania
Jednym z głównych czynników wpływających na opłacalność samochodu są koszty użytkowania.
Koszt | Hybryda | Elektryk |
---|---|---|
Paliwo/energia | 5-6 l/100 km | 15-20 kWh/100 km |
Koszt przejazdu 100 km | 40-50 zł (benzyna) | 10-20 zł (ładowanie domowe) |
Serwis | Droższy niż w spalinówkach, tańszy niż BEV | Brak wymiany oleju, mniej ruchomych części – tańszy serwis |
Auta hybrydowe wciąż wymagają tankowania paliwa, co przy obecnych cenach oznacza większe wydatki niż ładowanie elektryka w domu. Jednak jeśli musisz korzystać z publicznych stacji szybkiego ładowania, koszt energii może być porównywalny z tankowaniem benzyny.
Dostępność infrastruktury ładowania
Polska nadal rozwija sieć stacji ładowania, ale pod względem infrastruktury bardziej rozwinięte są klasyczne stacje paliwowe.
? Chcesz wiedzieć, jak rozwija się technologia pojazdów elektrycznych? Sprawdź nasze porównanie technologii EV.
? Porównanie technologii w samochodach elektrycznych
Hybrydy mają przewagę w podróżach międzymiastowych, ponieważ można je tankować w dowolnym miejscu, a elektryki sprawdzą się najlepiej w miastach, gdzie dostęp do ładowarek jest coraz lepszy.
Zasięg i komfort użytkowania
Hybrydy plug-in (PHEV) oferują ograniczony zasięg na samej energii elektrycznej (zwykle 50-100 km), ale mają wsparcie silnika spalinowego. Pełne elektryki mogą przejechać 300-500 km na jednym ładowaniu, ale wymagają planowania ładowania na dłuższych trasach.
Czynnik | Hybryda | Elektryk |
---|---|---|
Zasięg | 600-900 km (HEV), 50-100 km na prądzie (PHEV) | 300-500 km na jednym ładowaniu |
Czas tankowania/ładowania | 3-5 min (benzyna) | 30-60 min (ładowarka DC), 8-10h (domowe) |
Komfort jazdy | Cichy tryb elektryczny w PHEV | Pełna cisza, brak wibracji |
Który samochód bardziej się opłaca?
Jeśli głównie poruszasz się po mieście i masz dostęp do taniego ładowania, samochód elektryczny będzie bardziej opłacalny ze względu na niskie koszty eksploatacji. Jeśli jednak często podróżujesz na długie dystanse i nie masz dostępu do własnej ładowarki, hybryda może być lepszym wyborem.
Coraz niższe ceny EV oraz rozwój infrastruktury ładowania sprawiają, że elektryki w dłuższej perspektywie staną się bardziej opłacalne niż hybrydy, zwłaszcza jeśli rządowe dopłaty utrzymają się przez kolejne lata.